کتاب ارزیابی رابطه با آمریکا از دیدگاه اقتصادی
نوشته شده توسط : زپو

 کتاب ارزیابی رابطه با آمریکا از دیدگاه اقتصادی


هدف‌ امپرياليست‌ از سرمايه‌ گذاري‌ در جهان‌ سوم‌

از نيمه‌ دوم‌ قرن‌ 18 ميلادي‌ كه‌ انقلاب‌ صنعتي‌ در غرب‌ شروع‌ شد و در تمام‌قرون‌ 19 و 20، سيستم‌ سرمايه‌ داري‌ صنعتي‌ غرب‌ بر آن‌ شد تا چون‌ ديوداستان‌هاي‌ قديم‌ بر مردم‌ كشورها حمله‌ آورد و منابع‌ آنان‌ را ببلعد و موانع‌سر راه‌ خود را نابود كند و روز به‌ روز بزرگ‌تر شود و براي‌ بزرگ‌تر شدن‌،غذاي‌ بيش‌تر، مواد خام‌ بيش‌تر و كشتار بيش‌تري‌ را طلب‌ مي‌كند.

سيستم‌ سرمايه‌ داري‌ كه‌ اساس‌ خود را بر حداكثر كردن‌ سود و استثمارانسان‌ از انسان‌ بنا نهاده‌، اگر روزي‌ انسان‌ و يا سرزمين‌ جديدي‌ را جهت‌ كسب‌سود پيدا نكند، مي‌ميرد. اين‌ سيستم‌ تنها از طريق‌ استثمار و چپاول‌ منابع‌سرزمين‌هاي‌ نو و بكر، به‌ حيات‌ خود ادامه‌ مي‌دهد.

مكيدن‌ خون‌ اقتصادي‌ ديگر كشورها چنان‌ گستردگي‌ و تراكم‌ ثروت‌ وانبوهي‌ توليد را به‌وجود آورده‌ كه‌ امپرياليست‌ غرب‌ و سيستم‌ سرمايه‌داري‌ را برآن‌ داشت‌ كه‌ بخشي‌ از توليد خود را به‌ سرزمين‌هاي‌ تحت‌ نفوذ و سلطه‌ منتقل‌ كند:

برنامه‌ صنعتي‌ كردن‌ كشورهاي‌ فقير در دستور كار امپرياليسم‌ قرار گرفت‌ ...ولي‌ صنعتي‌ كردن‌ كشورهاي‌ جهان‌ سوم‌ بايد به‌گونه‌اي‌ انجام‌ گيرد كه‌ كشورفقير به‌ كشوري‌ ثروتمند و صنعتي‌ تبديل‌ نشود.

بدين‌ ترتيب‌ بود كه‌ كشورهاي‌ صنعتي‌ بازار فروش‌ كالاهاي‌ سرمايه‌اي‌خود را گسترش‌ دادند تا از بيكاري‌ در بخش‌ صنايع‌ توليد كننده‌ كالاهاي‌سرمايه‌اي‌ بكاهند و از طرف‌ ديگر با تغيير ساخت‌ اقتصادي‌ ـ اجتماعي‌ وفرهنگي‌ كشور تحت‌ سلطه‌ و نفوذ و تغيير الگوي‌ مصرف‌ مردم‌ كشورهاي‌مزبور، بازار فروش‌ كالاهاي‌ مصرفي‌ خود را گسترش‌ دادند تا از بيكاري‌ دربخش‌ صنايع‌ توليد كننده‌ كالاهاي‌ مصرفي‌ در كشور خود بكاهند. بنابراين‌،سرمايه‌ گذاري‌ در كشورهاي‌ تحت‌ سلطه‌ دو منفعت‌ بزرگ‌ به‌ همراه‌ داشت‌:اول‌ آنكه‌ بيكاري‌ را در كشورهاي‌ سرمايه‌ دار صنعتي‌ كاهش‌ مي‌داد، ودوم‌آنكه‌ سبب‌ وابسته‌تر شدن‌ كشور تحت‌ سلطه‌ شده‌ و زمينه‌ لازم‌ را براي‌اعمال‌ سياست‌ تهي‌ سازي‌ و انتقال‌ منابع‌ و ثروت‌ كشور وابسته‌ به‌ كشور صنعتي‌فراهم‌ مي‌آورد. به‌علاوه‌، لازم‌ است‌ توجه‌ شود كه‌ در بسياري‌ از موارد ميزان‌سود بازگشت‌ شده‌ به‌ كشور صنعتي‌ چندين‌ برابر ميزان‌ سرمايه‌ خارج‌ شده‌ بوده‌است‌، كه‌ در اين‌باره‌ در جاي‌ خود بحث‌ خواهد شد.

آنچه‌ در اينجا بيان‌ شد، كليّتي‌ بود از علل‌ استثمار كشورهاي‌ عقب‌ مانده‌توسط‌ كشورهاي‌ سرمايه‌ دار و صنعتي‌، كه‌ كشور آمريكا نيز از اين‌ قاعده‌مستثني‌ نيست‌ و شواهد و قرائن‌، چنين‌ روندي‌ را براي‌ اهداف‌ فرا مرزي‌آمريكا ترسيم‌ مي‌نمايند و ما در ادامه‌ به‌ بررسي‌ آن‌ها خواهيم‌ پرداخت‌.


خرید و دانلود  کتاب ارزیابی رابطه با آمریکا از دیدگاه اقتصادی






:: برچسب‌ها: کتاب , ارزیابی , رابطه , با , آمریکا , از , دیدگاه ,
:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: